Ditto 2x
    • Elektrik Gitarlarda Sap ve Gövde Ağaçları ve Onların Tona Etkileri

      Elektrik gitarlar, hala, ağaçtan yapılan aygıtlardır.

      Her ne kadar manyetiklerle çalışıyor olsalar da, sap ve gövdenin ağaç yapısına bağlı olarak titreşim niteliği ve niceliği, ortaya çıkan tonun temel unsularını oluşturur. Çünkü, bu bahsi geçen titreşimler, tellerin üzerine yansıyacak, ve de ortaya üst harmonikler olarak bilinen hadise ortaya çıkacaktır. Ki bunun diğer bir adı da, tınıdır.

      Normal düz vuruşla telin titreşimindeki temel sesin yanında, üst harmonikler (Fourier transformation ki temelde mp3 hadisesinin de temelidir) de var. Yani baz olarak herhalde en iyisi bir sinus fonksiyonu düşünmek en iyisi sanırım:

      Aşağıdaki grafikler olayı daha iyi özetleyecek:

      http://i240.photobucket.com/albums/f...ech/10sinx.jpg
      http://i240.photobucket.com/albums/f...h/10sinx_1.jpg
      http://i240.photobucket.com/albums/f...h/10sinx_2.jpg
      http://i240.photobucket.com/albums/f...h/10sinx_3.jpg

      Tabi bu fonksiyonel formu bilinen bir hadise.

      Gitardaki tel titreşiminin fonksiyonel formu tam biliniyor mu, hangi ağaç buna nasıl etki yapıyor, tel kalınlığı falan filan... iyice abartı konular. Yani hesabı kitabı epey zor hadiseler. Yukardaki gibi basit bir örnek değil.

      Ama sonuçta, gitarın (sapının ve gövdesinin) yapıldığı ağacın fiziksel özellikleri kadar damar yapısı gibi ağacın temel özellikleri, yukardaki resimlerde eklemeye çalıştığım üst harmonikleri tona katacaktır. Manyetiklerle çalışan bir devre olsa da!

      Dolayısı ile, "elektrik gitar manyetiklerle çalışır, ağacın etkisi yoktur" gibi bir laf, yanlıştır. Tamamıyle yanlıştır.

      Bu resimlerdeki dominant harmoniği çıkartırsanız, karşınıza o zaman ağacın etkisini gösteren harmonikler kalacak ki, bu da işte tını dediğiniz hadiseyi oluşturacak...

      http://i240.photobucket.com/albums/f...h/10sinx_4.jpg

      Bu cidden derya deniz, üzerinde doktora tezi yazılabilecek kadar zengin ve derin bir mevzu. Çünkü tek sesten bahsediyorum, ve diğer etkenleri de yokmuş gibi anlatmaya çalışıyorum. Ama varlar, ve de hadise tek ses falan değil.

      Forumumuzda, bu konu hakkında Dr.K.'nın daha önce kaleme aldığı dizine buradan erişebilirsiniz:

      http://www.gitarpedal.net/showthread...=titre%C5%9Fim

      Daha önce yazmıştık, tonu belirleyen bütün unsurlar, bunu beraberce (müteselsil bir şekilde) yaparlar. Şu daha önemli bu daha önemsiz demek mümkündür ama bir yandan da. Ve de bence, ağaç hadisesi işin temeli. Ağaçta iş yoksa, ne yaparsanız yapın, o gitar adam olmaz. Öteki tarafları kurtarmak mümkün, ama gitarın ağacında iş yoksa, maalesef bence, o gitar adam olmaz.

      En iyi gitar yapılacak ağaç diye bir ağaç yoktur. Çünkü her gitaristin, hatta dinleyenin zevki rengi birbirinden epey farklıdır. Ki bu farklar yıldızlar kadar parlak ve de bir o kadar da birbirlerinden uzak olabilirler.

      Ama gitar yapılmayacak ağaçlar vardır. Eğer yeterince dirençli olmayan, gereğinden fazla esnek ve de çalışan (zamanla deforme olan) ve de ton açısından bizim memlekette yetişen kavaklar gibi (Kanada kavağı değil) titreşimleri pek iletmeyen ağaçlar söz konusu olunca, bu ağaçlardan adam gibi gitar veya telli enstruman yapılmayacağı da aşikardır.

      Genelde şu ana kadar gitaristlerin bu zevk renk spektrumunu bazı kombinasyonlar sağlamıştır. Ve de bu kanıtlanmış formüllerin dışına çıkmanın da pek alemi de yoktur.

      Bu kombinasyonlar:

      Gövde için:

      1: Maun

      2: Akçağaç şapkalı maun

      3: Akçağaç;

      4: Kızılağaç;

      5: Bataklık meşesi;

      6: Dişbudak;

      7: Ceviz;

      8: Korina;

      9: Wenge;

      10: Kaliteli çamlar

      11: Koa...

      ...

      Her birinin tonal özellikleri farklıdır, bazıları birbirlerine daha fazla benzeseler de...

      Sapta ise seçim daha kısıtlı ki temel sebebi hem yeterince dayanıklı, hem de kırılgan olmayan (dişbudak mesela çok sert ama kırılgan bir açağtır) ağaçlar gerekmektedir:

      1: Akçağaç

      2: Maun

      3: Maun'un zaten akrabası olan Korina.

      ...

      Bu ağaç seçiminde ton ve ağırlık ciddi önem kazanır. Ona göre her bir kombinasyonun destan şeklinde detaylandırılması da mümkündür.

      B
      Bu yazının aslı şu forum başlığında yayınlanmıştır: Elektrik Gitarlarda Sap ve Gövde Ağaçları ve Onların Tona Etkileri Yayınlayan Dr. Barlo Mesajın aslını görüntüle

    gitarpedal